
word-of-mouth
Wetenschappelijk doorvertellen
Up to date blijven, bijscholen, kennis vergaren moet je allemaal zelf regelen als zelfstandige. Dus samen met mijn collega vriendinnen afgelopen vrijdag op naar de SWOCC collegedag. Heel old school: terug in de collegebanken. Niks geen webinars, e-books of online cursussen, gewoon hoorcolleges met dia slides en aantekeningen maken met een pen in de papieren kopietjes. Zo’n old school collegedag heeft wel een voordeel: die VU collegezalen bevinden zich aan de Oudemanhuispoort in hartje Amsterdam. Onze vrijdagavond werd ouderwets gezellige afgesloten in de kroeg.
Word-of-mouth
Doelstelling deze middag: kennis vergaren over new school communicatiemiddelen. De middag wordt georganiseerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie. Eerste wetenschapper is Boris Nihom. Nihom … hmm. Over word-of-mouth. Mond tot mond reclame, klinkt old school. Ook vroeger was men overtuigd van de kracht van informele communicatie over een merk, product of dienst tussen een ogenschijnlijk niet-commerciële zender en één of meerdere ontvangers. Wat is er nu anders?
e-WOM
Door de komst van het internet is word-of-mouth veranderd. De hoeveelheid informatie, de toegang tot die informatie en de interactie over productinformatie, merken en/of diensten is bijna onbegrensd. e-WOM. En Boris Nihom heeft ons verteld hoe je kan segmenteren en vooral stimuleren, via 9 factoren verdeeld over 3 clusters. Het is een manier van denken over de relatie tussen mensen en (alle soorten) merken. Merken moeten ruimte, platforms en applicaties ter beschikking stellen zodat mensen kunnen communiceren. Paul Kemp: “the future van advertising is community. It’s advertising that doesn’t feel like advertising. Something to share. Something to talk about.”
Oud KingDing
Langzamerhand begint het gepraat van Boris Nihom te lijken op iets van vroeger, iets ouds… Nihom! Het kwartje valt: ik heb ooit gewerkt met zijn Boris’ vader Map, oei dat klinkt old. Niet doorvertellen!
No Comments